Sabtu, 19 Mei 2018

8 Cara Mudah Memasang Rumput SIntetis

Rumput tiruan kini semakin menjadi pilihan ramai karena beberapa faktor antaranya lebih mudah diselenggarakan, sesuai untuk ruang laman yang kurang pendedahan cahaya matahari, lebih jimat, tahan lama dan cantik sentiasa. Namun tahu kah anda cara yang betul untuk memasang rumput tiruan ini? WEB Impiana ada info untuk anda.

1.       Bersihkan kawasan yang hendak diletakkan rumput tiruan daripada sebarang kotoran termasuklah rumpai, tumbuhan lain dan juga batu. Semburkan racun rumpai di keseluruhan kawasan supaya tiada rumpai yang akan tumbuh kelak.

2.       Setelah selesai, letakan lapisan pasir kasar dan dipadatkan untuk mendapatkan permukaan datar yang rata atau mengikut level design yang dikehendaki.

3.       Pastikan aliran atau water hazard di ambil kira ketika pasir dipadatkan supaya tiada kawasan yang menakung air. Gunakan water sod roller untuk memudahkan kerja.

4.       Letakan lapisan weed barrier dan di pakukan pada tanah supaya ia tidak bergerak dan menghalang daripada sebarang rumpai tumbuh di dasar rumput

5.       Bentangkan rumput tiruan memenuhi ruangan yang telah ditetapkan.

6.       Untuk tujuan memotong, gunakan box knife atau pisau pemotong permaidani yang tajam untuk memudahkan kerja.

7.       Gunakan 6” paku bergalvani dan dipakukan pada dasar tanah atau kayu supaya ia tidak bergerak. Pakukan  ½” atau 1” dari bibir rumput tiruan supaya ia tidak mudah tercabut dan koyak. Pakukan sebelah bahagian rumput dahulu supaya ia dapat ditarik tegang sebelum di pakukan pada bahagian bertentangan.

8.       Gunakan penyapu berus untuk menaikkan semula rumput yang terbaring atau rosak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar